Jak wykonać portret biznesowy? Skuteczne rady i schematy oświetlania [poradnik]

Ten artykuł ma 2 strony:

Przykładowe schematy oświetlenia portretów biznesowych

Podczas sesji biznesowych staram się nie stosować cały czas jednego ustawienia świateł. Dzięki temu moje portfolio jest ciekawsze, a ja nie podchodzę do każdej kolejnej sesji w sposób rutynowy. Planując sesję, zawsze wychodzę z założenia, że w zdjęciach biznesowych cała twarz modela ma być dobrze rozpoznawalna. Nie przepadam też za ostrymi cieniami, chociaż powoli zaczynam się do nich przekonywać. Zależnie od warunków i ilości dostępnego zaplecza sprzętowego sprawdziłem co najmniej kilkanaście różnych ustawień. Oto kilka moich ulubionych, które wykorzystuję przy planie amerykańskim i ciaśniejszych kadrach.

Zestaw minimum

Jedna lampa i jeden softboks. To może trochę mało, aby móc poszaleć, ale do prostych portretów wystarczy. W dodatku taki zestaw jest wygodny w transporcie i wymaga niewiele przestrzeni podczas sesji. Oto moje 3 propozycje na oświetlenie przy zastosowaniu tak skromnych środków.

Ustawienie 1

Najprostsze ustawienie, które sprawdza się w większości przypadków. Działa korzystnie dla osób o pełniejszej twarzy. Jednak przy osobach noszących okulary trzeba uważać na odbicia softboksu w szkłach. Dzięki odsunięciu modela na około 2–3 metry od tła uzyskuję jasne, szare tło. Lubię miękkie światło, jakie daje softboks ośmiokątny, lecz czasem zastępuję go prostokątnym. Wówczas (przy zachowaniu pozostałych parametrów) tło jest nieco ciemniejsze, a cienie na twarzy lepiej zdefiniowane.

Ustawienie 2

Prosty, symetryczny schemat. Softboks ustawiam poziomo, nieznacznie powyżej twarzy modela. W tym przypadku polecam skorzystanie ze statywu typu boom – pozwala on swobodnie fotografować spod lampy. Jako że nie przepadam za zbyt płaskim oświetleniem twarzy przy portretach, często dostawiam czarne blendy bo obu stronach modela. Uzyskuję wówczas ciekawsze, odrobinę głębsze cienie. Ten schemat sprawdza się zarówno przy fotografowaniu kobiet i mężczyzn, rzadziej stosuję go w przypadku osób o pełnej twarzy. Przy umieszczeniu źródła światła na odpowiedniej wysokości możemy go swobodnie stosować przy sesjach osób w okularach.

Ustawienie 3

Beauty dish popularny w sesjach modowych świetnie sprawdza się też przy portretach biznesowych. Jeśli umieścimy go w sposób przedstawiony na rysunku, uzyskamy ciemne tło. Aby rozjaśnić nieco cień pod brodą można skorzystać z blendy z boku i pod twarzą. Przy portretach korporacyjnych rzadziej korzystam z takiego schematu.

Zestaw 2 lamp z modyfikatorami

2 lampy z modyfikatorami i blendami daje naprawdę dużo możliwości, szczególnie jeśli nie musimy otrzymać białego tła. Oto moje propozycje ustawień.

Ustawienie 4

Jeśli dysponujemy dwoma lampami, można trochę poszaleć i pokusić się o nieco ciekawsze ustawienia. Możemy też rozjaśnić tło, rzucając na nie więcej światła albo uatrakcyjnić ujęcie przez dodanie światła kontrowego do podstawowego schematu z jedną lampą. Taki setup lubię wykorzystywać szczególnie podczas sesji mężczyzn. Delikatnie oświetlam wówczas zacieniony policzek przy użyciu lampy wąskim softboksem typu strip.

Ustawienie 5

Jeśli nie dążymy do równomiernego oświetlenia twarzy i dysponujemy dwoma źródłami światła, to polecam rozstawienie ich po obu stronach aparatu. Dzięki takiemu ustawieniu możemy precyzyjnie sterować jasnością obu profili. Nieszczególnie polecam korzystanie z symetrycznego oświetlenia – w takim przypadku twarz jest stosunkowo płaska. Warto przyciemnić jedną stronę o 1/3–1EV, można też spróbować użyć różnych modyfikatorów.

3 lampy

Wykorzystanie trzech lamp przy pojedynczym portrecie, to dla mnie zestaw idealny. Dzięki niemu jesteśmy w stanie zrobić właściwie każde zdjęcie biznesowe.

Ustawienie 6

W tym setupie mamy do dyspozycji 3 źródła światła. 2 z nich kierujemy za modela, uzyskując białe tło. Trzecią lampę polecam uzbroić w beauty dish. Dzięki takiemu ustawieniu możemy otrzymać podobny efekt jak na poniższym zdjęciu.

Oczywiście rozjaśniłem tu cienie na twarzy dzięki zastosowaniu 2 blend – jednej poniżej i jednej z boku.

Ustawienie 7

Kolejny schemat jest jednym z moich ulubionych. Wykorzystałem tu softboks prostokątny i umieściłem go na wprost, nieco powyżej twarzy modela (jak w ustawieniu z jedną lampą). Aby uzyskać ciekawszy, bardziej plastyczny obraz, 2 pozostałe lampy służą jako światła kontrowe ustawione symetrycznie. Po obu stronach modela znajdowały się czarne blendy, które wzmocniły cienie.

Podsumowanie

Zdjęcia biznesowe to ciekawa kategoria portretów. Mając dość ograniczony zasób środków, mamy za zadanie „sprzedać” wizerunek. Przy ich wykonywaniu kluczowe są odpowiednie samopoczucie modela i dobrze przygotowany strój. To dzięki nim osoba przedstawiona na fotografii będzie prezentowała się w sposób profesjonalny.

Pod względem sprzętowym portrety biznesowe nie są szczególnie wymagającym rodzajem fotografii. Od drogiego i szybkostrzelnego aparatu bardziej liczy się odpowiednia ogniskowa i wystarczająca ilość miejsca na sesję. Jeden obiektyw, kilka lamp, blenda i tło to wszystko, czym będziemy pracować. Możemy skupić się na modelu, który z krótkiej sesji wyniesie zdjęcia pomagające mu np. w rozwijaniu swojej kariery.

Zapraszam na mojego bloga marcinbiodrowski.com, gdzie możecie obejrzeć więcej portretów biznesowych i poczytać m.in. o kulisach ich wykonywania.

Artykuł powstał we współpracy z firmą Tokina.

Partnerem teksty jest Tokina Polska.

Kontynuuj czytanie na kolejnych stronach:

Zobacz więcej artykułów z serii: Podstawy fotografii

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Poradniki:

Popularne miejsca na świecie, w których nie można fotografować Profesor z Uniwersytetu Stanforda udostępnił swoje podręczniki fotograficzne kompletnie za darmo Tryby P, A, S, M - czym są i kiedy ich używać w praktyce? [poradnik] Jak fotografować Perseidy, czyli spadające gwiazdy? [poradnik] Jak fotografować burze i pioruny? [poradnik] Jak kreować swój wizerunek profesjonalny w mediach społecznościowych? Dlaczego zdjęcia są nieostre? Jak zrobić dobre zdjęcie na aukcje internetowe? Proste, tanie, domowe sposoby [wideoporadnik] 7 powodów, dla których warto być fotografem Fotografia makro - praktyczne porady dla początkujących [poradnik] Jak dodać kilka kilogramów na zdjęciu, czyli czemu smartfon to nie jest dobry aparat do portretów Jak fotografować koty, aby nie dostać przy tym kota [poradnik] Czy liczba megapikseli w aparatach ma rzeczywiście duże znaczenie? [poradnik] Zaczynasz swoją przygodę z fotografią? Po tych kilku radach Twoje zdjęcia mogą być dużo lepsze Jak fotografować sztuczne ognie, czyli fajerwerki? [poradnik] Inspirujące pomysły na ciekawe zdjęcia zimą Dostałem swój pierwszy aparat. Co warto wiedzieć na początku? [poradnik] Fotografowanie w zimie - praktyczne rady, jak dbać o sprzęt i swoje zdjęcia Jak uzyskać na zdjęciach piękny bokeh? Wystarczy 5 minut [poradnik] Nowa lustrzanka do 2000 zł - na które aparaty warto zwrócić uwagę? 10 rzeczy, których fotograf nie powinien robić [poradnik] Duży może jeszcze więcej - lampa Quadralite Atlas 600 TTL w praktyce Małe GOBO, wielkie efekty. Oto jak zrobić przydatne narzędzie do zdjęć produktowych [zrób to sam] 5 powodów, dla których fotograf powinien mieć dobry monitor [poradnik]

Popularne w tym tygodniu:

6 starych aparatów, które są wciąż warte uwagi Popularne miejsca na świecie, w których nie można fotografować A może warto trochę zwolnić i skupić się na zdjęciach? Pełna klatka, APS-C, a może coś jeszcze? Jaki format matrycy wybierasz i dlaczego?